Понеділок, 16.10.2017, 23:52
Вітаю Вас Гість | RSS Канал
Міні-чат
500
Статистика
Український рейтинг TOP.TOPUA.NET

Система Orphus
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Публікації сайту

виховуємо хлопчика і дівчинку

Стельмашук Жанна Григорівна, старший викладач кафедри теорії та методики виховання РДГУ

Тема. Виховуємо хлопчика і дівчинку.

Мета. Підвищення рівня педагогічної культури батьків з питань гендерного виховання учнів; надання рекомендацій щодо виховання хлопчиків і дівчаток із врахуванням психофізіологічних особливостей статі.

Обладнання: фішки: рожеві та голубі фігурки на кожного учасника, папір, олівці, маркери, ручки, ватмани, листи з завданнями для кожної  групи, мішечок, стікери.

Форма проведення: семінар-практикум

Підготовча робота:

  1. Підготовка запрошень.
  2. Анкета для учнів (для попереднього вивчення).
  3. Підготовка переліку джерел літератури та інформаційних ресурсів з означеної проблеми.
  4. Пам’ятка  батькам щодо виховання хлопчика та дівчинки на зеленому  папері.
  5.  Солодкі призи.
  6. Презентація.

ХІД СЕМІНАРУ-ПРАКТИКУМУ:

 І. Вступна частина.

     Батьки  заходять до зали, ведучий  пропонує їм витягнути фішки рожевого або блакитного колору і   поділитися на дві команди згідно витягнутих фішок.   

1. Вітання учасників семінару-практикуму.

2. Прийняття правил проведення семінару  (батьки пишуть на стікерах і клеять на  ватмані формату А3), 1 хв.

     Пропоную Вам  сформулювати правила спільної взаємодії, що сприятимуть продуктивній праці протягом нашого спілкування.

                         Можливі правила:  

•        говорити по черзі (правило руки);

•        бути позитивними та поважати інших  учасників;

•        бути активними;

•        працювати у групі від початку до кінця.

3. Ситуація.

 У класі однієї з шкіл провели такий експеримент: дітей запитали, для чого можна використовувати цеглу. Перша відповідь хлопчиків: побудувати будинок. Далі ініціативу захопили дівчатка: а ще можна побудувати сарай, гараж, паркан. Коли тема будівництва була вичерпана, голос подав хлопчик: «Коли мама солить у відрі гриби, цеглу вона кладе для тяжкості». Знову ліс дівчачих рук -і самі різні приклади, як можна використовувати цеглу у вигляді вантажу. Тему вичерпали. І знову хлопчик: «Цеглою можна обкласти багаття, щоб трава не зайнялася». Дівчатка кинулися розвивати цю тему. А новий поворот - знову з вуст хлопчиків: «Можна покласти на цеглу дошку і вийдуть гойдалки», «Цеглини можна кидати , як снаряди».

Запитання:

  1. Про що свідчить ця ситуація ?
  2. Чи погоджуєтеся Ви з твердженням, що хлопчики і дівчатка різні?
  3. Чи однаково на Вашу думку слід виховувати дітей різної статі?
  4. Якої статі Ваша дитина? Піднесіть фішки відповідного кольору.
  5. Кого, на Вашу думку,  виховувати легше?

Отже, сьогодні ми з Вами спробуємо розібратися, чим відрізняються дівчатка та хлопчики, що слід враховувати, виховуючи дитину тієї чи іншої статі. Тема нашого заняття (на СЛАЙДІ 1) «Виховуємо хлопчика і дівчинку».

ІІ. Основна частина.

- Давайте з Вами повернемося на кілька чи кільканадцять років назад та пригадаємо той день, коли народилася Ваша дитина.  Пригадайте, будь ласка, яким було Ваше перше запитання ? («Хлопчик чи дівчинка?»).

 -  Як ми це визначаємо? (За зовнішніми ознаками).

Жінки та чоловіки вони мають різну анатомію та різні функції у відтворенні потомства. Така різниця називається біологічною статтю.

Слайд 2 .  Стать – це сукупність морфологічних ( будова тіла), функціональних та генетичних особливостей, які забезпечують розмноження організму.

 

Стать визначає, є людина чоловіком чи жінкою. Від статі залежить будова статевих органів, можливість стати матір’ю чи батьком.    

-  Які ж анатомічні та фізіологічні відмінності мають хлопчики та дівчатка, жінки та чоловіки?

СЛАЙДИ 2-10

І жіночий, і чоловічий організм має гормон тестостерон. У хлопчиків  він діє на вироблення ліпопротеїну, який закупорює судини.

У дівчаток статевий гормон естроген сприяє виробленню холестеролу, який захищає імунну та судинну системи, сприяє відкладенню жиру на грудях і стегнах.

Отже, поділ організмів на жіночі і чоловічі відбувається за  первинними  статевими ознаками: відмінності у будові статевих органів,  пропорцій тіла, фізичній витривалості, розміщенні жирових відкладень, особливостях статевого дозрівання, м’язовій силі. У період статевого дозрівання з’являються вторинні статеві ознаки.

Вправа.


  • Від народження батьки виховують дитину відповідно до її статі. З цього приводу в усіх країнах існує чимало традицій. Наприклад, дівчаткам купують одяг рожевого кольору, а хлопчикам блакитного; дівчаткам дарують ляльки, а хлопчикам – машинки. Батьки заохочують поведінку дитини, яка відповідає їхнім уявленням про те, як мають поводитися хлопчики і дівчатка.Перед вами два малюнки: хлопчик і дівчинка. Вони загорнуті в однакові пелюшки. Чи можемо ми сказати, хто з них хлопчик, а хто дівчинка? Ні? Чому? А що треба зробити, щоб ми чітко знали, хто є хлопчик, а хто – дівчинка? Пропоную Вам зараз це зробити за допомогою маркерів.
  • Що ми робимо у повсякденному життя, щоб хлопчик став хлопчиком, а дівчинка – дівчинкою?

Вправа «Гендерні рамки»

       Кожна  група отримує завдання: намалювати на аркуші намалювати зображення дівчинки і  хлопчика, придумати їй або йому ім’я та записати риси, які асоціюються у них  зі словом дівчинка та  хлопчик.

Вправа. Роздати комплекти карток, на яких написані риси характеру, притаманні чоловікам та жінкам. Змоделювати портрет ідеального чоловіка та ідеальної жінки.  Групи презентують результати.

А тепер поміняємо заголовки місцями (Над чоловічими рисами – «Жінка», над жіночими – «Чоловік»).

Чи  так буває в житті? (Так чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки- ніжними й енергійними).

- Чи може бути людина протилежної статі такою (доброю, активною, ембіційною)?

- Які проблеми виникнути у людини в нашому суспільстві, яка народилася і виросла з такими рисами? Чи легко жити, якщо тебе вважають «неправильним»?

-  А чи стала така людини гіршою?

    Реальна поведінка конкретної людини може відповідати прийнятій у суспільстві , а може навпаки, вважатися характерною для протилежної статі.

  • Чи можемо ми сказати, що жінками не народжуються, а стають?
  • Хто з Вас виховує дітей різної статі? Чим дівчата та хлопці, жінки та чоловіки, окрім анатомічних особливостей,  відрізняються одне від одного?  (Реакціями, поведінкою)

Таким чином, окрім біологічної статі, є ще одна стать – соціальна, яка набувається у суспільстві. 

СЛАЙД 11.

Поняття “гендер” у науковий обіг уперше було введено в 1968 році американським психоаналітиком Робертом Столлером у праці “Стать та гендер: про розвиток мужності та жіночості”.

Гендер – це соціальна стать, що характеризує не біологічні відмінності, а відмінності в соціальній поведінці й статусі чоловіка й жінки.

 Гендер – це спосіб соціальних відносин між жінками й чоловіками (не тільки особистісних і в сім’ї), але й у головних інститутах суспільства, як-от: соціальні класи, ієрархії великих організацій, структура зайнятості, освіта.

Гендер – соціальні очікування стосовно поведінки, що розглядається як відповідна для жінок і чоловіків.

Вправа "Вчора, сьогодні, завтра"

Мета: підвести групу до розуміння ґендерних ролей чоловіків і жінок.

Завдання командам:

Опишіть, як ви уявляєте жінку, яка її роль, її пріоритети в житті: робота, освіта, друзі, дім (сім'я, діти, родичі), громадська діяльність, дозвілля. Опишіть, як ви уявляєте чоловіка, яка його роль, його пріоритети в житті: робота, освіта, друзі, дім (сім'я, діти, родичі), громадська діяльність, дозвілля.

При цьому перша команда буде описувати жінку й чоловіка сто років тому, друга команда – сьогоднішніх.

Одна особа від кожної команди презентує роботу своєї малої групи.

Обговорення:

- У якому суспільстві ви хотіли б жити з цих двох? Чому?

- Отже, від чого залежить зміст гендерних ролей? Хто впливає на формування гендерних ролей?

Отже, ґендерні ролі чоловіків і жінок залежать не від того, що ви народилися дівчиною чи хлопцем, а від того, в який час і в якій країні ви народилися дівчиною чи хлопцем. Те, що здавалося дивним і неможливим сто років тому, стає звичним і правильним сьогодні. Ми не вибираємо, в який час народитися. Проте ми можемо вибрати свою поведінку.

Ми з Вами живемо у суспільстві. Виховуючи дітей, ми готуємо їх до того, які ролі  вони виконуватимуть у дорослому житті- матері чи батька, чоловіка чи дружини і т. д.

Спрощення уявлень про те як мають поводитися люди різної статі, який носити одяг і чим займатися, називають гендерними стереотипами.

Однак деякі гендерні стереотипи сформувалися дуже давно, в цілком інших історичних умовах. Багато з них застаріли й нерідко обмежують можливості людей у сучасному світі.

Також важливо пам’ятати, що гендерні стереотипи відображають те, що є характерним для більшості людей тієї чи іншої статі, і не враховують індивідуальних особливостей. Наприклад емоційність вважається характерною жіночою рисою, а стриманість чоловічою.

Які є стереотипи ?

СЛАЙДИ 12-13.

Перша група стереотипів базується на відповідних уявленнях про психологічні риси та якості особистості чоловіків та жінок – стереотипи “маскулінності-фемінінності”.

Як зазначає В. Кравець, маскулінність – вираженість чоловічих психосексуальних і фізичних якостей. Це те, що характеризує чоловічу гендерну роль. Фемінінність, відповідно – це вираженість жіночих психосексуальних та фізичних якостей і форм поведінки. І маскулінність, і фемінінність – це нормативні уявлення про психічні, поведінкові властивості, характерні для чоловіків і жінок.

Це те, що «додане» до анатомії для одержання чоловічий і жіночої гендерних ролей.

У багатьох дослідників до маскулінних рис віднесені розумові здібності, лідерські якості, активність, агресивність, сила, незалежність, брутальність; а до фемінінних – емоційна експресивність, сексапільність, пасивність, мрійність, чутливість.

В основу виокремлення другої групи стереотипів покладені соціальні начала. Ця група гендерних стереотипів містить уявлення про рольовий розподіл між чоловіками та жінками, найяскравіший відбиток в соціальному житті вони знаходять у професійній, сімейній та побутовій сферах.

До третьої групи гендерних стереотипів вчені відносять стандартизовані уявлення, які пов’язані з відмінностями у змісті праці – жіночої та чоловічої.

Пропоную Вам виконати тест.

Методика С. Бем    1. Шкала “Маскулінність-фемінінність” з Фрайбурзького особистісного опитувальника (FPI) (Методика взята з книги: Е.И.Розов. Настольная книга практического психолога. — М.: Владос, 1998. — Кн. 1)

Інструкція. Вам пропонується ряд тверджень, кожне з яких відповідає або не відповідає певним особливостям Вашої поведінки, окремих вчинків, ставлення до людей. Якщо Ви вважаєте, що така відповідність має місце, то дайте відповідь “так”, а якщо ні, то – відповідь “ні”. Свою відповідь зафіксуйте в наявному у Вас аркуші відповідей, поставивши хрестик у клітинку, яка відповідає номеру твердження в запитальнику й типу Вашої відповіді. Відповіді необхідно дати на всі питання.

Текст опитувальника

1.Я майже щодня думаю про те, наскільки краще було б життя, якби мене не переслідували невдачі.

2. Можу вдатися до фізичної сили, якщо потрібно відстояти свої інтереси.

3. Я легко бентежусь.

4. Люблю такі завдання, коли можна діяти без довгих розмірковувань.

5. Часто в мене немає апетиту.

6. Зазвичай я рішучий і дію швидко.

7. Коли я чогось боюсь, у мене пересихає в роті, тремтять руки й ноги.

8. Мені дає задоволення, як говориться, тикнути носом інших у їхні помилки.

9. Беру активну участь в організації громадських заходів.

10. Якщо сильно розізлюсь на когось, то можу його й ударити.

11. Мене мало хвилює, що до мене хтось погано ставиться.

12. Я волію змусити будь-яку людину зробити те, що мені потрібно, ніж просити її про це.

13. У мене досить часто міняється настрій.

14. Я впевнений у своєму майбутньому.

Ключ

По 1 балу нараховується за відповіді “так” по пунктах 2, 4, 6, 8-12, 14 і за відповіді “ні” по пунктах 1, 3, 5, 7, 13.

Підраховується загальна сума балів. Чим вона більша, тим більше виражена маскулінність і менше – фемінінність.

Навести приклад про дослідження С.Бем.

-  Як Ви вважаєте, чому нема абсолютно “чистих” особистостей? Від чого це залежить ?

Фізіологи, психологи і педагоги вважають, що формування гендерної стійкості зумовлене соціокультурними нормами і залежить в першу чергу:

• Від ставлення батьків до дитини

• Від характеру батьківських установок

• Від прихильності матері до дитини

• Від прихильності дитини до матері

• Від ролі батька у вихованні дитини

• Від психологічної атмосфери в сім'ї.

      Ми з Вами дійшли думки, що дитина народжується певної статі біологічної,   а гендерну роль приймає в процесі соціалізації, тобто в процесі спілкування з іншими людьми.    Кожна вікова група дітей по - різному освоює гендерні ролі. Спробуємо це простежити.

СЛАЙД 14.

Ми продіагностували учнів 1 класу. Результати тесту (А. Чикаліна).

Інтерв’ю гендерної ідентифікації для дітей 5-7 річного віку

(А.Чекаліна, 1991)

Мета: з’ясувати, наскільки правильно діти оцінюють свою гендерну приналежність, які, на їхню думку, якості повинні мати представники обох статей.

Питання:

І 1. Як тебе звати? Твоє ім’я чоловіче чи жіноче?

2. Ти хлопчик чи дівчинка?

3. Прагнеш бути хлопчиком (дівчинкою)? Чому хочеш (не хочеш)?

4. Коли виростеш, будеш мамою чи татом?

5. Коли виростеш, будеш дядьком чи тіткою?

ІІ. 6. У які ігри цікавіше грати хлопчикам? У які – дівчаткам?

7. Якби чарівник міг перетворити тебе в найдужчого або в найкрасивішого, ким би ти захотів стати, найдужчим чи найкрасивішим?

8. Якби чарівник перетворив тебе в хлопчика (дівчинку), як би ти став (а) поводитися? Що б ти став(ла) робити? У які ігри грати?

ІІІ. 9. На кого ти схожий, на маму чи на тата? На кого ти прагнеш бути схожим? Чому?

10. Коли ви граєте в “сім’ю”, яка роль тобі дістається?

11. Хочеш, щоб вихователем у вашій групі був чоловік? Чому хочеш? Чому не хочеш?

12. Ким ти хочеш бути, коли виростеш?

ІУ. 13. Хто у твоїй сім’ї найдужчий?

14. Хто у твоїй сім’ї найголовніший?

15. Хто у твоїй сім’ї найкрасивіший?

16. З ким цікавіше грати, з мамою чи татом?

17. Кому цікавіше допомагати, мамі чи татові?

18. Хто у вас у групі (класі) найдужчий?

19. Хто у вас у групі (класі) найкрасивіший?

20. З ким цікавіше гратись, з хлопчиком чи дівчинкою?

21. З ким цікавіше дружити, з хлопчиком чи дівчинкою?

Висновки: За даними інтерв’ю можна судити про те, чи всі діти вірно ідентифікують себе за гендерною приналежністю, чи прагнуть бути тієї статі, якоюсь і є. Чи дівчатка хочуть бути схожими, в основному, на маму, а хлопчики – на тата. З ким хочуть гратись й дружити хлопці й дівчата. Можна зробити висновок про знання й уявлення дітей про соціальну роль у майбутньому, якості, властиві хлопчикам і дівчаткам, жінкам і чоловікам.

Результати ( СЛАЙД 15).

Чим відрізняються хлопчик і дівчатка? ( Слайди 16 – 34). Міні-лекція “Психофізіологічні та антропометричні виміри різностатевості”.

Ми з Вами сьогодні творчо  працювали у командах. Пропоную Вам ще одну вправу.

Вправа. «Мудра торбинка – для батьків родзинка»

Підтвердіть (“так”) або спростуйте (“ні”) нижченаведені твердження.

1. Дівчатка слухняніші, ніж хлопчики.

2. Дівчатка гуманніше ставляться до довкілля (тварин, природи).

3. Хлопчики краще можуть вирішити проблемну ситуацію і мислять логічніше.

4. Для хлопчиків важливо виділитись з-поміж інших.

5. Хлопчики здібніші до математики і природничих наук, дівчатка – до гуманітарних.

6. Дівчатка чутливіші психологічно до атмосфери, в якій вони живуть, близько до серця беруть біль і страждання інших.

7. Дівчатка вміють краще висловлювати свої думки, ніж хлопці.

8. Дівчатка більше прив’язані до дому і батьків, ніж хлопчики.

9. Хлопчики краще орієнтуються в просторі і на незнайомій території.

10. Хлопчики агресивніші за дівчаток.

11. Дівчатка менш активні в спорті та іграх.

12. Дівчатка більш комунікативні, надають перевагу більшій компанії, а не вузькому колу близьких друзів.

13. Дівчатка ласкавіші й поблажливіші за хлопців.

14. Дівчаток легше переконати, ніж хлопчиків.

15. Хлопчики винахідливіші у використанні предметів та інструментів.

16. Дівчатка боязкіші і тривожніші за хлопчиків.

17. Дівчатка частіше страждають від уявних комплексів неповноцінності, ніж хлопчики.

18. Дівчатка рідше змагаються між собою в силі та спритності.

19. Хлопчикам важливіше здобути авторитет, відзначитися чим-небудь.

ВІДПОВІДІ

1. У дитинстві дівчатка бувають слухняніші, оскільки з перших кроків їх привчають, що вони як майбутні мами мають бути чемними і показувати приклад хлопчикам.

2. Все залежить від научіння, а не від статевої належності. І хлопчики, і дівчатка можуть стати і черствими, і добрими людьми або такими, якими їх виховали.

3. Це не так. Дівчатка можуть розв’язувати складні завдання (проблеми) не гірше за хлопчиків.

4. Статевих відмінностей немає. До 10–12 років дівчатка розвиваються швидше і тому іноді випереджають хлопчиків у прагненні виділитись серед ровесників. Пізніше хлопчики починають перейматися подібними проблемами.

5. Дівчатка і хлопчики здібні однаково, все залежить від того, на які професії їх орієнтують. Вважалось, що в математиці хлопчики досягають вищих результатів. Проте дослідження не виявили великої різниці.

6. Як дівчатка, так і хлопчики чутливі до будь-яких дисгармонійних стосунків, болісно переживають сварки в сім’ї, особливо батьків. Хлопчики часто роблять вигляд, що їм байдуже, оскільки їх вчать, що чоловік повинен володіти своїми почуттями.

7. До 10–13 років різниця незначна, потім у більшості випадків дівчатка усно і письмово висловлюють свої думки чіткіше, оскільки більше орієнтуються на самовдосконалення в освоєнні гуманітарних знань.

8. Дівчаток більше залучають до домашніх справ.

9. Хлопчики можуть краще орієнтуватися в просторі тому, що з дитинства їх привчають до самостійності та пошукової активності.

10. Хлопчики стають агресивнішими в поведінці в підлітковому віці, оскільки така поведінка часто заохочується.

11. Не встановлено різниці в рівнях активності хлопчиків і дівчаток. Хлопчики галасливіші та невгамовніші тільки тому, що подібну поведінку дівчаток не схвалюють.

12. Хлопчики також вміють дружити. Проте від них часто очікують спритності, заохочують до змагань, що стимулює їх до участі в групових іграх, до спілкування в компаніях.

13. До відповідного віку важко діагностувати різницю між хлопчиками і дівчатками у вияві співчуття чи симпатії. З дорослішанням хлопчики соромляться виявляти ніжні почуття до інших.

14. Хлопчики й дівчатка схильні приймати багато чого “на віру”, оскільки вони – діти. З віком від хлопчиків більше вимагають індивідуальних рішень, а від дівчаток – колективних. Тому дівчатка часто демонструють більшу поступливість щодо думки іншого.

15. У цій якості до відповідного віку в хлопчиків і дівчаток немає різниці. Диференціація умінь і навичок хлопчиків і дівчаток відбувається з дорослішанням під впливом соціального оточення, яке орієнтує дівчаток на обслуговування, емоційну підтримку, а хлопчиків на оволодіння предметами та інструментами.

16. Дівчатка не такі боязкі, як багатьом здається. Вони можуть бути сильніші й рішучіші за хлопчиків, проте часто демонструють свої страхи як свідчення своєї жіночності.

17. У хлопчиків комплексів не більше, ніж у дівчаток. Оскільки їх орієнтують на різні ідеали, то у дівчаток з’являються комплекси неповноцінності, пов'язані із зовнішністю, а у хлопчиків – з фізичною силою та спритністю.

18. У цьому сенсі ні в кого немає переваг. Все залежить від особистості. Змагаються і “міряються силою” одне з одним і хлопчики, і дівчатка.

19. Немає різниці між хлопчиками і дівчатками. У кого більше креативних здібностей, той краще виконує нестандартні завдання, у кого менше – віддає перевагу рутинній діяльності.

     Ми з  Вами сьогодні розглянули, чим відрізняться хлопчики та дівчатка не лише у біологічному, але й психологічному та соціальному аспектах.  Пропоную Вам пам’ятки щодо виховання дітей різної статі. 

СЛАЙДИ 35-38.

Пам’ятки для батьків.

IV. Підведення підсумків.

  Поради батькам (СЛАЙД39).

       Отже, хлопчика і дівчинку ні в якому разі не можна виховувати однаково. Вони по-різному говорять і мовчать, відчувають і переживають. Постарайтеся зрозуміти і прийняти наших хлопчиків та дівчаток такими, які вони є, такими різними і по-своєму прекрасними, якими створила їх природа. А ось чи вдасться зберегти, розкрити, розвинути ці задатки, не поранити, не зламати – залежить тільки від нас з вами.

 

 


ДИВІТЬСЯ ЩЕ:

Категорія: Виховна робота | Додав: ADM (19.12.2016)
Переглядів: 388 | Теги: гендер, хлопвик, Батьки, Дівчинка, виховання, рівність | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Календар
Жовтень 2017
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Хмаринка тегів
Для відображення хмаринки тегів потрібен Flash Player

Осередок пласту Пластові вмілості організація УТ Візитна картка УК Історія перемоги ВЦ Змагання Фільми Наші випускники фестиваль Свята та події Шкільна газета Конкурси Кубок Надії Новий рік Різдво колядки 60 директор ЮВІЛЕЇ Флеш випускники Зустріч таланти творчість ТИЖДЕНЬ ТВОРЧОСТІ АГАТБРИГАДА екологічна президент товариство Учнівське день перемоги ВР Н-ВР ДНЗ Н-ПЗ Фестивалі агітбригада екологія сценарій сценарій агітбригади сценарій екологічної агітбригади 10 клас Економічне обґрунтування проекту на тему РОЗРОБКА УРОКУ технології виховання Дівчинка Батьки рівність хлопвик 2016 МІС Осінь конкурс відходи вироби вистаква пластик гідності лінійка свободи гендер тренінг практикум семінар стать хлопчик квест права дитини Андріївські вечониці Концерт свято Миколая ялинка щедрівки День соборності джура
Цікаво знати
Тварина з найбільшим мозком по відношенню до тіла - мypаха...
Корисні лінки

Лютинський НВК © www.lutinsk.at.ua 2012-2017. Всі права захищені!
/ Хостинг від uCoz
Для коректного відображення сайту ми рекомендуємо використовувати браузери Mozilla Firefox та Yandex Browser